Selasa, 3 Februari 2009

Muqaddimah seorang hamba...

A'uuzubillahis-Samii'il-'Aliim, minasy-Syaitoonirrajim,
Bismillahir-Rahmaanir-Rahiim,



Ya Allah, tiada puji dan puja melainkan segalanya hanya untuk-Mu. Segala puji-pujian, sebagaimana selayaknya pujian itu untuk DiriMu. Segala puja dan puji, sebagaimana layaknya Engkau memuji DiriMu. Wahai Tuhan sekalian alam! Alam yang kami tahu atau alam yang kami 'tak tahu, alam yang Engkau zahirkan kepada kami mahupun alam yang Engkau sembunyikan kepada kami; sudilah Engkau menerima puji-pujian dari hamba-Mu yang hina dina ini. Ya Allah, dengan penuh rasa kerdil dan faqir kepada kurniaan-Mu, aku memuja dan memuji-Mu!

Ya Allah, demi Rahman dan Rahiim-Mu yang melaut luas. Rahman-Mu yang memberi tatkala diminta, Rahiim-Mu yang murka apabila tidak diminta. Maka, dengan penuh keyakinan dan memandang hanya kepada Rahmaan dan Rahiim-Mu, aku menadah tangan pada saat ini, memohon limpah ihsan dan belas-Mu. Ampunilah aku! Bantulah hamba-Mu ini. Baik dalam kehidupan dunia yang sementara, mahupun kehidupan akhirat yang kekal abadi!

Aku yakin ya Allah! satu hari nanti aku akan berdiri di hadapan-Mu, di dalam Mahkamah-Mu pada hari Mahsyar nanti. Engkaulah Penguasa lagi Pemilik Hari Pembalasan. Tanpa keampunanan dan belas kasihan-Mu ya Allah, pasti aku akan binasa pada hari itu! Pasti aku akan celaka pada hari itu!




Ya Allah, Ya Rahmaan, Ya Rahiim!

Hanya Engkaulah Tuhan! Tiada Tuhan melainkan Engkau. Satu-satunya Zat Sang Maha Pencipta lagi Maha Wujud. Hanya kepada-Mulah aku sembah dan sujud, hanya kepada-Mulah aku mengharapkan kurnia, bantuan dan pertolongan. Segalanya datang dari khazanah-Mu, apa saja yang Engkau kehendaki, pasti akan terjadi. Apa yang Engkau tidak kehendaki, mustahil sama sekali akan terjadi. Wahai Allah! Hatiku bertawajuh hanya kepada Kudrat dan Iradat-Mu yang melaut luas. Limpahkanlah hidayah-Mu kepada hamba-Mu ini.

Ya Allah, tanpa taufik-Mu, aku akan terkapai-kapai mencari jalan yang lurus. Hidayatilah aku dan seluruh umat kekasih-Mu ke jalan yang lurus. Daripada kufur dan syirik kepada Islam, Iman dan Ihsan. Sesungguhnya kami umat kekasih-Mu ya Allah! Demi nisbat kami dengan kemuliaan kekasih-Mu Muhammad s.a.w.; ampunilah dosa kami, tutupilah aib kami, berbelaskasihanlah dengan kelemahan kami, kekurangan kami Kau sempurnakanlah, kesilapan kami Kau ampunkanlah, bimbinglah kami dari kejahilan dan kegelapan, kepada cahaya dan keimanan. Ya Allah, jangan sampai Kau murka kepada kami, jangan sampai Kau sesatkan kami.

Sesungguhnya, semata-mata kepada Rahmaan dan Rahiim-Mulah yang kami harapkan!

Amin.

1 ulasan:

lelucon berkata...

... dan muliakanlah kami dgn ilmu yg bermanfaat, kuatkanlah semangat kami untuk mendidik dn melahirkan generasi muslim yg terbilang. Ya Allah, amiiin.... ;)