Ahad, 6 Disember 2009

Sebagai Blogger Muslim...(^.^)

Salam alaik..berikut adalah motivasi yang dikongsikan oleh UstazCahaya berkenaan responnya terhadap artikel saya sebelum ini-FIQH DAKWAH.
Terima kasih saya ucapkan.
Sebagai menghargai kesudiannya memberikan komentar yang bernas serta untuk manfaat lebih ramai manusia, maka saya paparkan komentarnya di sini...
Moga beroleh manfaat yang optimum! (^.^)

................



Salam Sismukhlisah..
Artikel yang baik dan menarik :-)

Di sini saya ada 'sedikit' perkongsian. Harap dibenarkan ya..


Sebagai blogger muslim, kita harus faham dan sedar akan tanggungjawab kita untuk berdakwah dengan menggunakan teknologi maklumat terutamanya menggunakan blog.

Banyak faktor yang menyebabkan usaha dakwah Islamiyyah menjadi lemah, perlahan, hambar dan tidak membuahkan hasil. Antara faktor yang dikenalpasti menjadi punca dakwah Islamiyyah menjadi seperti itu ialah kerana kurangnya penglibatan orang Islam dalam usaha dakwah dan perpecahan dalam usaha dakwah itu sendiri.

Masih ramai orang Islam yang tidak mahu melibatkan diri dalam usaha dakwah adalah disebabkan beberapa kekeliruan.

Antara kekeliruan yang sering timbul adalah menanti kesempurnaan diri sebelum memulakan dakwah. Hal ini menyebabkan sebahagian daripada umat Islam tidak mahu mengajak kepada makruf dan mencegah kemungkaran kerana merasakan amalannya belum cukup mantap dan dirinya masih diselimuti dengan banyak kelemahan.


Antara faktor lain yang menyebabkan kelemahan dan kurang berkesannya Dakwah Islamiyyah hari ini ialah;

1. Kekeliruan umat Islam dalam memahami dakwah.
2. Kesilapan dalam menetapkan visi dan misi (tujuan) dakwah.
3. Tidak menilai kemampuan diri.
4. Menilai pendakwah lebih daripada menilai apa yang disampaikan olehnya.
5. Tidak dapat membezakan antara bahan, keperluan, kemahuan dan tujuan dalam berdakwah.


Sebagai blogger muslim apa yang perlu kita fahami ialah; dakwah terbahagi kepada dua iaitu Dakwah Umum dan Dakwah Khusus.

Beginilah yang diamalkan oleh Rasulullah (SAW) dan para sahabat. Ada sahabat yang dipercayai dalam soal ekonomi dan kewangan. Ada yang dipercayai dalam bidang ketenteraan dan peperangan. Ada yang dipercayai dalam bidang ilmu agama, Al-Quran dan Al-Hadith.

Di bawah adalah jawapan Prof. Dr. Ahmad Omar Hashim, yang ketika menjawat jawatan Rektor Universiti Al-Azhar ketika beliau diajukan soalan berkenaan Dakwah.



DAKWAH UMUM

Dakwah umum adalah menjadi kewajipan semua orang bergantung kepada ilmu yang diberikan oleh Allah kepadanya. Dakwah ini perlu disampaikan kepada semua masyarakat.

Jika seseorang yang bukan dari jurusan agama dan ingin berdakwah, maka dia harus menyampaikan dakwah dalam bentuk ini. Contoh dakwah umum ini adalah mengajak masyarakat kepada segala perkara kebaikan dan menegah dari keburukan.

Jika pun dia ingin berceramah atau menulis buku, maka perlulah dakwahnya ini dalam skop yang disebutkan.



DAKWAH KHUSUS

Dakwah khusus adalah untuk mereka yang mempelajari ilmu agama secara tertib, tersusun, sepenuh masa, diambil dari guru-guru yang berkelayakan, dan dipelajari dari satu peringkat ke satu peringkat.

Antara bidang dalam dakwah khusus ini pula adalah segala hukum fiqh yang terperinci, faraidh, usul fiqh, tafsir dan sebagainya. Masyarakat yang ingin merujuk kepada perkara-perkara tersebut perlu merujuk kepada mereka yang ada kelayakan dalam dakwah khas tersebut.

Beginilah yang diamalkan sejak zaman berzaman dari zaman sahabat hingga sekarang. Para sahabat sendiri bukan semuanya alim dan faqih. Hanya sebahagian mereka sahaja dijadikan rujukan dalam perkara-perkara feqh. Begitu juga zaman tabi'in dan ataba'uttabi'in.

Apabila mula semua orang ingin memperkatakan tentang agama dengan terperinci, maka bermulalah perkara bid'ah dan pecah belah di kalangan umat Islam.



Sebagai blogger Muslim, berdakwahlah mengikut kemampuan, kemahiran dan kepakaran masing-masing. Blogging dengan mengamalkan dan berpandukan ajaran Islam yang sebenarnya sehingga menjadi contoh yang baik kepada orang lain adalah dakwah.

Mengajarkan orang lain ilmu yang bermanfaat adalah dakwah. Membantu orang lain adalah dakwah.

Dakwah itu luas dan mudah sekiranya dilakukan dengan kefahaman yang tepat serta dilakukan mengikut kemampuan masing-masing.

Kita sebagai blogger muslim tidak sepatutnya menyempitkan pemahaman dan skop berdakwah melalui blog dengan menganggap hanya tulisan yang berbentuk keagamaan sahaja yang dianggap dakwah. Sesungguhnya kefahaman sebegitu adalah kurang tepat dan boleh melemahkan umat Islam.



Secara mudahnya, apa sahaja usaha yang kita lakukan yang termasuk dalam salah satu daripada 6 perkara di bawah adalah suatu usaha dakwah:

1. Usaha untuk menyeru umat manusia kepada Kalimah Syahadah, Rukun Imam, Rukun Islam dan Ihsan.
2. Usaha untuk menyebarkan kebaikan dan mencegah kejahatan.
3. Usaha untuk memantapkan ilmu dan kemahiran umat Islam.
4. Usaha untuk memantapkan ekonomi dan kehidupan umat Islam.
5. Usaha untuk menyediakan umat Islam dengan keperluan yang perlu dan penting untuk menghadapi peredaran zaman dan ancaman musuh.
6. Usaha untuk menjadikan umat Islam sebagai ‘MODEL CONTOH’ dalam segala bidang kebaikan dan kejayaan di dunia.



Wallahu'alam.

Bak kata Saudari di awal artikel ini, ini adalah kata-kata saya yang boleh diterima atau ditolak. Namun ia tetap berpaksi kepada Al-Quran dan As-Sunnah.

Jumaat, 4 Disember 2009

FIQH DAKWAH...

Ok terus kepada topik, FIQH DAKWAH.



Saya nak kongsi perihal fiqh dakwah ni dengan menyentuh tiga pekara :


1) Islam

2) Pendakwah

3) Target (orang)yg hendak didakwah

Sebelum itu, cuma nak bagitau yang saya cuma berkongsi coretan minda saya.Setiap kata-kata itu boleh diterima dan ditolak (kritik) kecuali kalam ALLAH dan kata-kata rasulullah s.a.w. Jadi saya amat berharap kepada sebarang komentar.




1) Islam

Islam itu indah, bila disebut Islam itu indah ramai yang tak pelik atau rasa semacam pun.Sebutan Islam itu indah dah biasa disebut.Tapi cukupkah sekadar mengatakan Islam itu indah boleh menarik orang untuk mendekati seterusnya berislam?


Cuba lihat perumpamaan ini.

Ada seorang gadis yang lawa, sangat cantik dan ramai yang mengakuinya, kata lah gadis ni adalah A.pada masa yg sama ada seorang jejaka, kata lah jejaka ni B. A dan B tak pernah kenal satu sama lain. Dengan kemajuan teknologi , A dan B berkenalan tanpa B melihat muka A, diorang berkenalan melalui alam maya, mungkin menerusi 'chatting'.

Nak dijadikan cerita masa perkenalan itu A dah bagi first impression yg kurang baik kat B.Semasa kenal A asyik duk bercakap mengenai keburukan kawan dia .B pun lantas tak berniat nak berkawan atau mengenali A dengan lebih dekat dek kerana A salah "introduce" dirinya kepada B.

Cuba kalau A pada mulanya "introduce" dengan baik dirinya, pasti jika B teruskan proses nak kenal A dgn lebih dekat, kemudian baru terjadi situasi A mengata keburukan orang, pastinya lain respon B kali ini.Pasti B akn cuba selidik kenapa A buat macam tu.


Ok, sama macam nak kenalkan Islam yang indah ni!

Kalau dah kita kenalkan islam dengan cara yang tak betul, macam mana orang nak semakin mengenali islam?kalau dah approach kita terus cakap pasal tak ikut cara islam masuk neraka, sesuai tak?

Bukankah untuk seseorang betul2 menjadi muslim yang baik maka dia kena punyai perasaan cinta kepada ALLAH?

Macam mana nak wujudkan cinta kepada ALLAH?

Begitu banyak ayat-ayat al-Quran tentang betapa pemurahnya ALLAH dalam memberi taubat dan menghapuskan dosa, dan betapa ALLAH amat mementingkan maruah/aib seseorang.

Bukankah itu sungguh menyentuh hati? Begitu banyak lagi keindahan dalam sifat-sifat ALLAH yang boleh membuatkan seseorang merasakan ALLAH begitu penyayang kepada hamba-hambaNya.

Kuasa cinta sungguh hebat, manusia sanggup buat apa sahaja demi cinta.Sungguh... bila wujud cinta yang kuat kepada ALLAH, manusia takkan mempersoalkan syariat ALLAH dan menjadi Muslim yang taat.

Jadi kesimpulannya, Islam itu indah, cara nak memperkenalkan islam dan apa yang diperkenalkan dulu tentang islam juga mestilah indah/cantik.



2) Pendakwah

Pendakwah perlu mengetahui apa kelebihan yang dia ada.

Ada orang petah bercakap, ada orang boleh menulis dengan baik, ada orang boleh kedua-dua nya sekali.Kenali diri sendiri dan manfaatkan kelebihan diri untuk berdakwah.

Orang yang cuma pandai menulis, tumpukan kepada penulisan, cuba perbaiki mutu penulisan dan biarkan methode berceramah itu kepada orang yang petah bercakap.jadi masing-masing ada peranan.

Setiap peranan ada kepentingannya sebab ada orang suka membaca tapi tak suka pergi dengar ceramah dan ada orang sebaliknya.

Pendakwah juga perlu 'sedar diri', hehe. Sedar diri yang saya maksudkan bercakap sesuatu yang dia memang yakin dan faham ttg sesuatu isu itu.




3) Target (orang) yang didakwah.

Pendakwah perlu bijak dlm menyampaikan mesej. Kenali target.

Approach untuk orang kampung tentunya berbeza dengan orang bandar dan professional. Ada target yang dah ada basic dan ada yang zero. Dan ada komuniti yang kurang prefer program2 agama dan ada sebaliknya.

Katakanlah ada satu universiti M...

Univ M ni dia ada dua kampus, satu kampus C dan satu D.Kampus C alhamdulillah suasananya masih terasa islamik nya maka approach dan aktiviti yang dilakukan banyak bertumpu kepada nak melatih menjadi da'ie atau sebagainya.

Tapi disebelah pihak lagi, kampus D berbeza, di situ komunitinya lebih kepada hedonisme (katakan lah), asal nama je program agama diorang tolak terus, payah la nak join.


Maka prioritinya tentulah kepada nak betulkan imej diorang terhadap islam.Fokus tentulah kepada nak kongsi betapa ALLAH begitu Penyayang, Pemberi taubat ,mudahnya Islam, betapa praktikalnya Islam.

Jadi "haraki" untuk kampus C dan "haraki" kampus D berbeza.

Setuju?

Ini cuma coretan minda saya.

Setiap kata-kata itu terbuka kepada penerimaan dan kritikan kecuali kalam ALLAH dan kata-kata rasulullah s.a.w yang sememangnya diterima je.

Jadi...komen2 lah ye =)

fuad nordin (abu umar)

akunye_email@yahoo.com


Khamis, 3 Disember 2009

"MODEL HIDUP" Kita...

Islam memberikan “model hidup” untuk memperkata dan membumikan teori-teori kepimpinan yang hanya banyak diungkapkan oleh sarjana Barat secara teoritikal tanpa role-model yang hidup melaksanakan teori tersebut secara sempurna.


......


Jika mahu melihat pemimpin yang diuji dengan kesakitan yang sangat dahsyat dan baginda lolos dalam ujian aqidah perjuangan itu, kita ada model dari Nabi Allah Ayub alahissalam.


Jika mahu melihat pemimpin yang diuji dengan kekayaan yang melimpah ruah dan menguasai kerajaan dunia tetapi baginda lolos dalam ujian tersebut dan terus beriman kepada Tuhannya, kita ada model dari Nabi Allah Sulaiman alahissalam.


Jika mahu melihat pemimpin muda remaja yang diuji dengan godaan wanita kita ada model dari Nabi Allah Yusuf alahissalam.


Jika mahu melihat karakter pemimpin yang tegas dan keras pendekatannya, kita ada model dari Nabi Allah Musa alahissalam .


Jika mahu melihat karakter pemimpin yang sebaliknya sangat peramah, lembut hati termasuk kepada musuh, lihatlah kepada Nabi Allah Isa alahissalam.


Jika mahu melihat karakter pemimpin yang sanggup mengutamakan cinta Allah mengatasi cinta pada keluarga dan anak tersayang, kita ada model dari Nabi Ibrahim alahissalam.


Jika mahu melihat kesemua karakter kepimpinan para anbiya, lihatlah pada Nabimu Muhammad S.A.W."


~Pak Aminur, ESQ~



Pembunuh Wanita Bertudung Dipenjara Seumur Hidup..


Drama mengejutkan pembunuhan wanita seorang wanita Muslim akibat prejudis kini semakin menarik perhatian dunia Islam selepas pembunuhnya dijatuhi hukuman penjara seumur hidup tanpa kemungkinan parol pada Rabu, 11 November di Jerman.






Di Mesir hari ini, Marwa al-Sherbini, yang dibunuh kejam di Dresden, Jerman kini dikenali ramai sebagai tokoh yang syahid kerana pemakaian hijabnya.Berita hukuman penjara seumur hidup ke atas pembunuhnya selepas perbicaraan dua minggu mendapat tempat istimewa di saluran televisyen nasional Mesir.



Di Berlin, duta mesir ke Jerman, Ramzi Izzudin memberitahu media pembunuh Marwa, Alexander Wiens telah menerima “hukuman paling keras.”Jurucakap kementerian luar Mesir, Hossam Zaki menerima berita hukuman itu senang, menegaskan bahawa “keadilan telah terlaksana” dan hukuman itu merupakan “satu amaran kepada mereka yang terdorong oleh kebencian.”



Wiens, warga Jerman berketurunan Rusia menikam Marwa sekurang-kurangnya 16 kali di sebuah mahkamah di Dresden Julai lalu, ketika wanita itu memberi keterangan terhadap beliau dalam satu kes fitnah.Wiens memanggil Marwa “teroris” dan “Islamis” – istilah popular yang membawa konotasi negatif walaupun masih didebatkan penggunaannya oleh komuniti akademik – di sebuah taman permainan kanak-kanak hanya kerana wanita Muslim itu memakai tudung.Marwa ketika itu meminta Wiens memberi ruang untuk anak lelakinya, Mustafa yang berusia tiga tahun untuk bermain di buaian.



Marwa, ahli farmasi berusia 31 tahun sedang hamil tiga bulan ketika dia dibunuh. Anaknya ada bersama di mahkamah tersebut ketika itu, dan suaminya ditikam dan secara tidak sengaja ditembak oleh seorang pengawal Jerman ketika cuba membantu.Mustafa hanya mampu melihat ibunya ditikam dengan kejam oleh Weins.



Suami Marwa, Alwi Akaz, kini tempang akibat kecederaan dialami dalam insiden itu.Perincian kejadian itu mengejutkan warga Mesir dan tercetus kemarahan terhadap tindak balas perlahan pihak berkuasa Jerman menghulurkan simpati dan menangani dakwaan Islamofobia.Hakikat bahawa suami Marwa ditembak kerana disangka penyerang mendedahkan prejudis yang wujud di negara Eropah itu.



Seminggu selepas kejadian, pemimpin Jerman, Canselor Angela Merkel mengucapkan simpati kepada Presiden Mesir, Hosni Mubarak, tetapi Merkel tidak membuat komen secara terbuka.Pada masa sama, ribuan menghadiri pengkebumian Marwa di kampung halamannya di Iskandariah.



Ramai membawa kain rentang dengan slogan menuntut pembalasan.Ada juga yang berdemonstrasi di luar kedutaan Jerman dan di Masjdi al-Azhar di Kaherah, dengan sebilangan mencela Jerman sebagai “peradaban zalim” dan menjeritkan tuntutan hak asasi dan keadilan.



Perbicaraan Wiens mendapat liputan luas media Mesir, dan sekumpulan peguam Mesir hadir di Dresden dan dibenarkan mengemukakan hujah perundangan.Beberapa orang tokoh perundangan Mesir memuji keputusan mahkamah Jerman menjatuhkan hukuman ke atas Wiens, tetapi ramai warga Mesir melahirkan perasaan alangkah baiknya sekiranya Jerman melaksanakan hukuman mati.



Suami Marwa memberikan keterangan yang meruntun jiwa, menceritakan bagaimana anaknya, yang kini tinggal di Mesir bersama keluarganya, merindui ibunya.Alwi sekeluarga berpindah ke Jerman untuk dia meneruskan kajian doktoral biologi melekul tetapi kini melahirkan kemungkinan akan meninggalkan Dresden.



Tarek Sherbini, abang Marwa, berkata “imej rakyat Jerman sangat buruk” ekoran kejadian serangan itu dan mendakwa kejadian itu menunjukkan kebencian terhadap Muslim.Hubungan Jerman dengan Mesir dan dunia Islam mampu terjejas akibat kejadian ini, terutama sekiranya reaksi lanjutan tercetus dan membakar sentimen.



Jerman didiami oleh 4 juta Muslim, komuniti Muslim kedua terbesar di Eropah Barat selepas Perancis.



Sebagai memperingati wanita digelar “Syahidah jilbab” ini, nama Marwa kini dirancang untuk dijadikan nama jalan di Iskandariah, Mesir.




(BBC, Agensi)sumber : Pondok Studies Development Centre

KANVAS SEJARAH AGUNG..

“Setiap kisah dalam al-Quran sebenarnya adalah kisah-kisah yang akan berulang pada setiap zaman dan keadaan.





Kisah Firaun bukanlah cerita mengenai batang tubuhnya dan kejahatan yang beliau lakukan semata, kepada rakyat Mesir, tetapi kisah mengenai akan sentiasa ada pada setiap zaman para pemerintah yang mahu dirinya disembah bagaikan Tuhan.



Kisah Ashabul Kahfi bukanlah sekadar mengenai kisah para pemuda yang tidur 300 tahun dalam sebuah Gua, tetapi ia adalah kisah mengenai akan sentiasa wujud golongan pemuda yang beruzlah dari jahiliyyah yang akan sentiasa berulang pada setiap zaman.



Kisah Zulkarnain bukanlah sekadar mengenai kekuasaannya, tetapi kisah mengenai setiap zaman akan ada pemerintah yang soleh dan kembalinya bumi Allah di bawah warisan hamba-hambaNya yang soleh...”



- Syekh Sya'rawi

Rabu, 2 Disember 2009

KRISTAL'09 - KEM REMAJA UNGGUL!!






SALAM...
YA AYYUHAN NASS!!
.
HEBAH-HEBAHKAN BERITA BAIK INI KEPADA ADIK KAKAK, ABANG, IBU AYAH, SAUDARA MARA, SAHABAT HANDAI, JIRAN TETANGGA DAN SESIAPA SAHAJA YANG BERMINAT UNTUK BERGELAR MAHASISWA DI IPTA/S DALAM NEGARA!!!
.
JANGAN LEPASKAN PELUANG BEHARGA INI!!
.
BERTEMU DENGAN MAHASISWA/I BERKREDIBILITI DARI UNIV DALAM NEGARA...
.
YURAN SANGAT MURAH!
.
MEMBONGKAR 'RAHSIA' YANG JARANG DIDEDAHKAN TENTANG PROSES KE IPT!
.
INGIN TAHU APAKAH IA????
.
JOM PAKAT SERTAI BERAMAI2!!!
.....
...
.
v
P/S : Sudi-sudilah copy & pastekan dalam blog kalian..
.
Antum juga boleh membantu usaha dakwah ini dengan mem'print' n mem"photostate" kan sebanyak mane flyers yg disertakan disini. -->Flyers ini bersaiz A5 (separuh A4).
- anda boleh meninggalkan flyers di kaunter2 kedai runcit/kedai buku/ ape2 kedai
termasuklah kedai gunting rambut..
- meminta pertolongan guru kaunselor untuk mengedar kepada student SPM
dalam dewan selepas peperiksaan tamat..
- meminta pertolongan ahli kariah masjid untuk mengumumkan pada
jemaah masjid yg datang..
- meninggalkan flyers di masjid2 n surau..
- kalau lagi rajin,leh masukkan di peti2 surat kaw perumahan..hehe...
.....
...
.
v
JAZAKUMULLAHU KHAIRA!



"We Are Leaders Of Ummah!"

Selasa, 1 Disember 2009

Planning Musim Cuti...;)

Salam alaik...


Tidak sabar lagi rasanya hendak menggerakkan program-program yang telah dirancang bersama-sama sahabat tercinta di bumi Pahang ini sementara kesempatan musim cuti menjengah tiba.




..Sahabat-sahabat kasih Fillah..

-Nabila & Akma-

Urm...kepada Aida, Fadzilah, Izyan & Fatihah...

jangan sedih ye tiada disini. ;)



Projek   : Liqa' Mahabbah

Tarikh   : 30 Nov 09

Masa     : 3.30 - 5.30 pm

Lokasi   : Es D'Planet, Sg. Pahang

Agenda : -Makan-makan

               -Rancang program sepanjang cuti


Hamdalah, syukur Allah izinkan perancangan kami untuk bertemu di Es D'Planet semalam. Antara lain pertemuan ini adalah untuk mempertautkan kembali ukhwah antara kami satu generasi ini setelah beberapa tahun terpisah semenjak zaman sekolah dahulu.


Hasil perbincangan, kami telah bersetuju untuk mengadakan beberapa program kecil-kecilan serta menyelaraskan program-program besar yang perlu sama-sama kami sertai.



Program yang dirancang :


1-Rehlah Ukhwah di Gunung Senyum [3 Dis 09]

2-Pengajian di Pondok Moden- Baitul Qura', Melaka [7-11 Dis 09]

3-Fun Time with Nisa' Temerloh [16-17 Dis 09]

4-Kem Motivasi Remaja Unggul (KRISTAL'09) [18-20 Dis 09]

5-Filem 2012...[tiada tarikh]



Insya-ALLAH, semuanya on going process. Mudah-mudahan berjalan lancar. Moga Islam akan terus bersemarak dan mekar mewangi di bumi Pahang nan indah...;)


Siru ala barakatilLAH!


~HIDUP INI INDAH JIKA SEGALANYA KERANA ALLAH!~


Chaiyok Ina Sensei!


YA ALLAH!


TERANGKANLAH HATIKU UNTUK BELAJAR DAN MENGAJAR SERTA BUKAKANLAH SIMPULAN LIDAHKU DALAM MENTARBIYAH ANAK-ANAK DIDIKKU. TERANGKANLAH JUA HATI MEREKA SUPAYA MEREKA FAHAM TERHADAP PELAJARAN DAN DAKWAH YANG HENDAK AKU SAMPAIKAN.



YA KARIM,


JADIKANLAH KAMI SENTIASA MENYAMPAIKAN HIDAYAH & MENDAPAT HIDAYAH, BUKANNYA YANG SESAT DAN MENYESATKAN, PEMBAWA KESELAMATAN BUAT PARA WALIMU DALAM MEMERANGI MUSUHMU, KAMI CINTA DENGAN KECINTAAN ORANG YANG MENCINTAIMU DAN MEMUSUHI SESIAPA YANG MEMUSUHIMU.


AMIIN YA RABBAL ALAMIN…


Generasi Ghurabaq!

Kata orang..."eleh...apalah yang ada kat Pahang tu..hutan balak je banyak."


Dahulu, saya sendiri pun pernah berfikiran seperti itu. Bukan sahaja kurang tempat menarik, tetapi juga tandus pusat pentarbiyahan jiwa. Saya amat terkesan dengan itu.


*Tapi hari ini banyak perkara telah berubah di Pahang...;)



Dek kerana jiwa ini amat dahagakan tarbiyah membuatkan saya pernah merancang untuk membina kehidupan di negeri-negeri yang subur spirit tarbiyahnya...Kelantan, Kedah, Terengganu...Kalau boleh, secepat mungkin saya ingin berpindah menyambung pengajian di sana.


Itu perancangan yang pernah saya fikirkan di awal penglibatan saya sebagai seorang mahasiswi di sebuah Institut Pendidikan Guru terkemuka di Kuala Lumpur. Bumi yang diawalnya saya lihat kontang tarbiyah, kontang ilmu ukhrawi, dan kontang budi!


Sering bangkit dan jatuh, jatuh dan bangkit...tapi, itu kan satu perkara biasa. Lazimlah hidup di dunia. Ujian buat mukmin seperti kita. Kadang-kadang, yang mengenepikan kita bukan sekadar kawan-kawan biasa yang tidak faham agama, malah sahabat seperjuangan sendiri pun tidak terlepas dari melakukan begitu!


Namun, semua itu tidak apa-apa. Ujian dunia. Guna buat meningkatkan yakin dan taqwa kepada Allah. Berlapang dada dan muhasabah semula serta lakukan anjakan paradigma adalah perkara yang perlu dipegang tatkala acapkali berdepan ujian.


Yang penting, jangan cepat melatah dan jangan mudah patah semangat. Cakap-cakap orang memang tidak akan pernah habis. Cuma kita sendiri yang tahu potensi dan kemampuan kita di mana. Buktikan sebaiknya apa yang mampu kita lakukan. Abaikan cakap-cakap belakang atau teguran remeh dan tidak berasas. 


Kekesalan yang berlarutan sesungguhnya hanya akan merugikan kita dan perjuangan Islam itu sendiri. Perjalanan kita masih panjang. Sangat panjang, dan ia sesungguhnya tidak akan terhenti melainkan apabila telah datangnya Hari Qiyamat! 


Apa yang telah terbina setakat ini di bumi IPIK baru secebis episod permulaan perjuangan. Jangan rasa lemah dan jangan cepat berpuas hati. 


Perjalanan ini memang melelahkan, namun...jangan sekali-kali merasakan bahawa kita berjuang sendirian. Kerana kita bukan perintis perjuangan ini, bahkan kita adalah penyambung mata rantai perjuangan baginda Nabi s.a.w. Kita sesungguhnya cumalah 'batu asas' bagi menghidup suburkan spirit tarbiyah di bumi IPIK, agar perjuangan ini dapat diteruskan oleh generasi bakal murabbi di situ untuk hari-hari mendatang.


Tasyji' buat diri saya dan sahabat-sahabat:


DARIPADA ABU HURAIRAH R.A. BERKATA: SABDA RASULULLAH S.A.W 

“ISLAM MULA TERSEBAR DALAM KEADAAN GHARIBAN (DAGANG/ASING) DAN IA AKAN KEMBALI GHARIB. MAKA BERUNTUNGLAH ORANG-ORANG YANG GHURABAQ."

(H.R. MUSLIM )



Ingatlah wasiat Al-Fadhil Ustaz Abdul Basit Alias...

-Ustaz kesayangan kita...(^.^)-


"Jangan sekali-kali kita takut untuk berjuang dan menyatakan kebenaran. Sesungguhnya kebenaran itu tetap akan terserlah, dan kebatilan itu pasti akan runtuh! Pasakkan 2100% keyakinan kepada Allah s.w.t. Yang Maha Perancang dan Maha Mengetahui segala-galanya. Apa yang penting sekarang, susunlah perancangan dengan rapi, buatlah sehabis baik. Insya-Allah, rahmat ALLAH akan sentiasa mengiringi."


"Jangan dikisahkan pandangan dan perhatian manusia serta penduduk bumi terhadap kita, tetapi kisahkanlah pandangan Allah dan penghuni langit atas kita. Berjagalah di malam hari ibarat rahib merintih pilu, dan bekerjalah di siang hari ibarat singa meraja di rimba!"



SALAM JUANG!

"We Are Leaders Of Ummah!"


TOT 1-Projek Dai'e Muda!

BISMILLAH...wassolatu ala Rasulillah!


Seinfiniti syukru Lillah atas kurniaan dan rahmat-NYA kepada kita dan masih ditetapkan diri kita dalam nikmat Iman, Islam, dan jihad.


Awal bulan lepas saya telah dipelawa oleh seorang senior yang amat saya hormati dan kasihi- Sis Nur Hanisah Bt Mohd Nor Afandi yang sedang menyambung Master dalam bidang Tafsir di UK Malaysia untuk terlibat sebagai salah seorang Ahli Lembaga Pengarah Aura Imtiyaz Training & Consultancy. 



AITC merupakan sebuah konsultan yang baru sahaja ditubuhkan oleh sebilangan anak muda yang berjiwa besar dan bercita-cita tinggi. Bersama-sama mereka, saya telah dipelawa untuk mencorakkan AITC sebagai Perunding Program Pembangunan Modal Insan.


*Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai Konsultan ini, boleh merujuk ke laman blog [http://anissyuhada.blogspot.com]


Syukur dan berbesar hati mendengar perkhabaran itu, maka saya menerima pelawaannya dengan hati yang senang dan dada yang lapang. Grab the chance! Banyak peluang yang boleh saya ambil dan pelajari.


*Fikir saya, ini satu wasilah yang Allah hamparkan untuk saya membina kembali motivasi diri yang saya cari-cari setelah pernah kehilangannya.




TOT 1-Projek Dai'e Muda!


TOT 1-Perintis Du'at Anak Pahang..


Program pertama yang telah saya jalankan sebagai salah seorang komiti bersama 2 lagi ALP yang lain adalah Train Of Trainers (TOT 1)- "PROJEK DAI'E MUDA". 


TOT yang diadakan bermula seawal 8.30 pagi hingga 4.30 petang ini sepatutnya diadakan di Dewan HPA Temerloh, namun perancangan Allah telah membawa kami mengalihkan lokasi program ke sebuah Madrasah Silsilah Rasulullah s.a.w., Lebak, Temerloh Pahang. 


Penyertaan mencapai 30 orang peserta yang kesemuanya adalah anak-anak jati Pahang, bergelar mahasiswa-mahasiswi kampus seantero Malaysia. Tidak kurang juga terdapat mahasiswa lepasan universiti terulung dunia, Al-Azhar Misr menghidupkan lagi warna-warni program kami.


Nyatalah kami tidak tersalah pilih para peserta hari ini...majoritinya datang berkenderaan. Lebih daripada 5 biji motor, 5 biji kereta...besar-besar pula tu. ;) Kalau dulu-dulu datang program naik bas sahaja, tapi hari ini situasinya sudah berbeza. Yalah, yang hadir ini kan para 'trainer'! Sudah sewajarnya mempunyai prestasi lebih daripada 'trainee'...dalam segenap segi yang termampu.


..Sebahagian Saff Dai'e Muda..



..Mujahidah Harapan..


Berlatarkan kehijauan pepohon buluh nan runcing tinggi, serta hembusan semilir angin dari Sungai Pahang yang berjiran dengan madrasah tersebut, jelas menyegarkan kembali ingatan kami terhadap tujuan utama kami berprogram di perkampungan ini...ya, matlamatnya jelas- untuk mengingatkan bahawa kami perlu pulang ke Pahang, bumi tanah tumpah darah kelahiran kami untuk mendaulat dan mendokong syiar Islam di sini.


Namun, perlu dinyatakan di sini bahawa fokus Aura Imtiyaz Training & Consultancy bukan terhad bagi anak-anak Pahang sahaja, malah jangkauan kami adalah sepelosok bumi Malaysia malah seantero dunia.


Bersemangat,

Insaf,

Termotivasi,

Manisnya Ukhwah...

Semua perasaan ini bercampur aduk dalam diri para peserta sepanjang program ini berlangsung.



Kesimpulan yang boleh saya nyatakan adalah, program TOT fasa 1 ini boleh dikatakan berjaya...hasil daripada respon yang diberikan oleh para peserta di akhir program, dan insya-Allah kami akan susuli dengan TOT2 dan 3 untuk para peserta yang hadir. 


Insya-Allah, lebih hebat! Lebih menggugat!


NANTIKAN KEMUNCULANNYA!!



"We Are Leaders Of Ummah!"


Khamis, 5 November 2009

Singkapan Kembara Hijrah'06...Mengharap Redha-NYA!




BismilLAH...
Was Solatu was Salamu ala RasulilLAH...

AlhamdulilLAH...Seinfiniti kesyukuran lantaran masih diberi keizinan dan kekuatan oleh Allah untuk mendirikan ibadah-ibadah yang fardhu dan sunat, sebagai tanda manifestasi kesyukuran kepadaNYA.

Hati ini merasa terpanggil-panggil untuk menulis. Menulis dengan mencontohi peribadi dan watak-watak jujur beberapa orang hamba Allah yang telah dianugerahkan nikmat hidayah taufiq dan hijrah.





HIJRAH ilaLLAH...



Antara figur yang saya amat hormati tersebut ialah Prof. Muhd Kamil Ibrahim, tulang belakang UiTM Johor.

Siapa yang tidak mengenali beliau, penulis buku tersohor 'Travelog Haji- Mengubah Sempadan Iman', dan 'Travelog Dakwah- Meniti Hari Esok'.

Semua penulisannya dalam dua buku tersebut bermula dengan hidayah taufiq yang mengarah menuju hijrah kepada keredhaan Allah.

Saya masih ingat lagi saat kali pertama mengenali beliau sebaik terlihat paparan mengenai kisah penghijrahannya dalam rancangan 'Lambaian Kaabah' (jika saya tidak silap) melalui siaran 106 Astro OASIS, kira-kira 2/3 tahun yang lepas...

Tersentuh amat hati saya tatkala mendengar bicara keinsafan yang lahir jauh dari sudut hatinya tatkala itu. Mengalir-ngalir air mata ini lantaran turut merasakan alangkah bertuahnya dia kerana telah dipilih Allah untuk memperoleh nikmat hidayah taufiq dan hijrah...SubhanalLAH!

Sebenarnya, disamping saya mendengar, saya juga sedang memuhasabah diri.

Ya Allah, permulaan kisah hijrah kami...SERUPA! Makin kerdil saya rasakan tentang diri ini dihadapan Allah swt.

Ketika itu, saya amat mengagumi dan merasakan bahawa dia benar-benar seorang insan yang bertuah lantaran Allah telah menganugerahkannya kekuatan untuk berkongsi pengalaman hidup dan penghijrahannya itu dengan semua orang, sekaligus menyampaikan mesej kebenaran dan penguat ketaqwaan kepada Allah swt. SubhanalLAH!

Ya, saya juga pernah berhijrah.

Tetapi, kekuatan magnet diri saya untuk mengajak orang lain agar bersama-sama berubah ke arah kebaikan dalam erti kata yang sebenarnya tidaklah sehebat prof.

Banyak sekali jatuh bangunnya...




SEJARAH…


Kisah hidup saya persis seperti prof. Cuma mungkin bezanya, saya bersekolah agama, prof MRSM. Saya juga tidaklah sebijak prof dalam akademik hingga mencapai straight A, adik-beradik saya yang cuma bertiga puteri itu juga tidak akan sama dengan bilangan adik-beradik prof yang berbelas-belas jumlahnya.

Namun, persamaan kami ialah...dahulu, saya sering merasakan bahawa, hampir setiap kejayaan, kelebihan, dan keunikan yang saya miliki adalah datangnya daripada usaha saya. Kerja keras saya sendiri.

Tidaklah sangat saya mengaitkannya dengan Allah. Bukan apa, kerana saya tidak ‘merasai’nya!

Bukan saya tidak belajar. Bahkan, saya telah dihantar oleh abah ke sekolah agama semata-mata untuk memastikan saya mencapai kejayaan yang seimbang. Duniawi dan ukhrawi.

Lebih 10 matapelajaran akademik yang saya dan rakan-rakan di sekolah agama pelajari...dan sebanyak itu jualah banyaknya bilangan matapelajaran agama yang kami ambil pada masa sama. Menjadikan keseluruhannya mencapai 20 subjek setiap tahun yang perlu dihadam!

Bukan saya tidak belajar bahawa setiap kelebihan dan kekurangan yang kita miliki, semuanya hanyalah milik Allah, dan PINJAMAN DIA SEMATA-MATA. Sehingga tingkatan 5 saya menadah kitab-kitab arab, ringkasan dari Universiti Al-Azhar, Misr dari para Ustaz dan Ustazah saya yang rata-ratanya berwibawa dalam bidang keilmuan masing-masing.


Namun, MUNGKIN KERANA KURANGNYA KESEDARAN DAN KESUNGGUHAN UNTUK MELETAKKAN MATLAMAT MEMPELAJARI ILMU-ILMU TERSEBUT ADALAH UNTUK MA'RIFATULLAH, atau MENGENAL ALLAH...maka sepanjang tempoh 5 tahun belajar di sekolah agama, senantiasa saja saya ini membawa 2 watak.




2 WATAK…


Apabila peperiksaan subjek agama semakin hampir, maka jiwa malaikat seolah-olah hampir amat dengan diri. Taqarrubnya, tahajjudnya, munajatnya...semua itu membantu membina diri dan peribadi sebagai mukminah yang solehah. Ditambah lagi dengan pengajian Tauhid, Fiqh dan subjek-subjek agama lain yang dipelajari, sungguh-sungguh meruntun jiwa ini menjadi bertambah hampir kepadaNYA.

Namun, tamat sahaja peperiksaan agama, dan sebaik tiba peperiksaan subjek akademik, maka terasa benar jiwa mengejar keduniaan itu mengikat diri.

Ya benar, tahajud dan hajat masih menjadi amal pergantungan diri dengan Allah. Namun, kemanisannya kian kurang dirasai. Tidak seperti ketika mahu menghadapi peperiksaan subjek agama dahulu! Ditambah pula dengan ujian perasaan seorang remaja...

Tamat zaman persekolahan baru saya sedari bahawa saya juga tidak terlepas daripada sindrom ‘menuntut ilmu kerana peperiksaan’ rupanya!

Akhirnya, benarlah seperti yang dikatakan oleh Hilal Asyraf dalam novelnya 'Terasing'...

"Kebijaksanaan mereka tidak membuatkan mereka mampu berfikir akan kebesaran Allah swt, dan mengajak hati mereka untuk tunduk kepadaNYA.

Bukankah itu menyedihkan?

Akhirnya dunia sahaja berjaya ditatang, akhirat berciciran hilang."




TURNING-POINT…


Namun, saya amat bersyukur kerana saya mula menyedari khilaf besar diri ini sebaik menginjakkan kaki ke dunia institut perguruan.

Di IPGM-Kampus Ilmu Khas, Kuala Lumpur inilah Allah telah membuka jalan hidayah untuk saya. Di sinilah Allah singkap satu-persatu kesilapan, kekhilafan, dan kelpaan diri sepanjang sejarah kehidupan saya sedari kecil, melangkah ke alam sekolah rendah, seterusnya bergelar pelajar sekolah menengah agama, dan sehinggalah saya tiba di persinggahan ilmu dan budi, bumi IPIK ini.

Semuanya itu saya alami ketika saya masih baru di sini. Baru menuntut dalam PraPISMP (Pra-Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan).

Mungkin atas desakan-desakan kejutan budaya yang saya alami di IPG ini, dalam masa yang sama gerombolan masalah keluarga datang menghimpit diri, diasak pula dengan kekesalan atas kekhilafan-kekhilafan diri yang pernah merajai hati (dalam sedar dan tidak!) .......semuanya itu telah dijadikan ASBAB oleh ALLAH Taala UNTUK SAYA MULA BERUBAH.


PERUBAHAN TOTAL... 360 Degree.


Saya berubah tanpa niat lain SELAIN MENCARI KEAMPUNAN DAN KEREDHAAN ALLAH ke atas saya semata-mata.

Saban hari dan waktu saya menangis. Menagih keampunan dan rahmat Allah ke atas saya. Saya amat-amat takut jika Allah tidak ampunkan saya. Saya tahu saya banyak dosa. Saya tahu saya amat kotor dan hina.

Saya tidak kisahkan lagi makan, minum, tidur, rakan-rakan, kehidupan sekitar dan sebagainya. Saya cuma inginkan satu perkara sahaja dalam hidup ini. Iaitu KEREDHAAN ALLAH SEMATA-MATA.

Mata ini selalu basah apabila terngiang-ngiang di telinga dengan firman-firman Allah yang mengajak dan menyeru supaya saya sentiasa berlari kepangkuan redha-NYA...


"Bersegeralah kamu kepada KEAMPUNAN ALLAH dan KEREDHAAN-NYA..."


“Dan bersegeralah kamu mencari ampunan daripada Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa…


Iaitu orang yang berinfak, baik di waktu lapang ataupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan…


Dan juga, orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, segera mengingat Allah, lalu memohon ampunan atas dosa-dosanya, dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa-dosa selain Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu sedang mereka mengetahui…”

(Ali Imran -133-135)


“Sesungguhnya, orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah, maka gementarlah hatinya, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-NYA, bertambah kuat imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakkal…”


Insafnya saya......terasa betapa kerdil dan hinanya diri kerana terasa betapa jauhnya diri saya daripada sifat mukmin yang disebutkan Allah itu. Jahil dan sombong bongkaknya diri saya sebelum ini. Merasakan diri ini hebat dan mulia, padahal dengan sifat itu sebenarnya telah menjadikan saya hodoh dan hina di sisi Allah.


Dulu saya sering memandang rendah sahabat-sahabat yang sering menangis kerana takutkan Allah...kerana hati saya mempertikai...sampai bila hendak terus-terusan menangis begini?? Asyik menangis dan merendah diri sahaja, tidak tercungkillah kreativiti dan inovasi dalam dakwah dan kehidupan! Ahh...bosannya ada kawan sebegini.


Namun, bila Allah buka hijab antara saya dengan Dia, baru saya tahu langit itu tinggi atau rendah!


Baru saya tahu betapa hebat dan mulianya sahabat-sahabat yang pernah pada suatu ketika dahulu saya pandang enteng terhadap mereka!


Dan baru saya tahu siapa diri saya yang sebenarnya!


Benar-benarlah rupanya saya ini hamba-Nya yang hina, zalim dan durjana. Sengaja meletakkan diri ke lembah kebinasaan. Namun saya tersungkur kembali dihadapan Allah dan mengakui bahawa itulah sebenarnya sisi diri saya yang sebenar, yang lemah, yang tidak saya sedari selama kira-kira 19 tahun hidup ini. 1987-2006.


Tahajjud, yang dulunya jarang-jarang saya lakukan, yang dulunya saya buat dengan langkah dan mata yang berat, tika itu...itulah makanan harian saya. Lantaran menagih ampunan, rahmat, kasih sayang, dan meraih perhatian-Nya.


Al-Quran, yang dulunya saya baca dengan hati yang berat dan tiada makna, menghafaznya kerana tuntutan peperiksaan dunia, tika itu...itulah pengenyang jiwa dan rohani saya.


Kalau dulunya saya membaca tafsir kerana itu suatu tuntutan, dan adanya rasa keterpaksaan, namun tika itu saya menekuninya kerana seakan-akan benar-benar dapat memahami dan merasakan apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan 'tadabbur Al-quran'.


Dengan membacanya jiwa saya seakan-akan sejuk, terpujuk dengan ayat-ayat Allah yang seolah-olah melambai-lambai dengan kehadiran saya untuk menjejak CINTA TULUS-NYA.


Menangis lagi jiwa ini bila membacakan ayat-ayat motivasi dari kalam-NYa yang seolah-olah sedang memujuk pilu akibat hebatnya palu yang telah menghancur punah dan mengecaikan hati...lantaran dosa dan noda yang pernah memalit diri...

"Kemudian, sesungguhnya TuhanMU mengampuni orang yang mengerjakan kesalahan kerana kebodohannya, kemudian mereka bertaubat setelah itu dan memperbaiki dirinya, sungguh, Tuhanmu setelah itu benar-benar Maha Pengampun, Maha Penyayang..."


"Sesungguhnya, orang yang telah diberi pengetahuan sebelumnya, apabila Al-Quran dibacakan kepada mereka, mereka menyungkurkan wajah dan bersujud..."

"Dan mereka menyungkurkan wajah sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk"
(Al-Isra'-107, 109)

Terasa benar kebodohan lantaran kejahilan saya dahulu. Aib sungguh dirasakan. Cukuplah sejarah itu saya singkap sedikit sebanyak sebagai bekal buat menjadi pengingat untuk diri ini. Selebihnya, ia ada dalam simpanan Allah swt.



ISTIQAMAH…


Hampir kira-kira dua bulan atau lebih saya diistiqamahkan oleh Allah untuk terus-terusan begitu. Entah kenapa. Mudah benar hati ini tersentuh hiba apabila terlihat, terbaca, atau terdengar tentang kesusahan orang lain. Tidak kira manusia, haiwan, atau apa sahaja...

Dan, begitu mudah jua terusik baran dan marah dihati dengan lawak jenaka insan-insan di sekeliling yang mungkin tidak mereka sedari bahawa tindak-tanduk dan tutur kata mereka itu adalah satu penghinaan terhadap Allah serta Islam (agama yang mereka sendiri anuti!). Bagaikan sengaja mengundang kemurkaan Allah. Bertingkah sesuka hati, seolah dunia ini tiada aturan! Seolah-olah dunia ini merekalah tuhan! Tidakkah mereka menyedari izrael menyinga melihat wajah mereka 70 kali sehari?


Tapi, apakan daya...walau marah membara bagaimana melangit sekalipun didalam hati, namun saya tidak mampu melampiaskan teguran kepada mereka. Marah, kerana agama ini seolah dirobek perkosa oleh penganutnya sendiri! Saya marah pada sikap mereka. Dan saya marah kepada diri saya, lantaran longlai tiada kekuatan walau secebis pun untuk menegur dan meng'islah' mereka tatkala salah itu berlaku di depan mata.


Namun akhirnya, kerana sabar...saya dapat memahami bahawa mereka ini sangat kasihan sebenarnya. Berbuat onar dan maksiat lantaran tidak sampai hidayah Allah kedalam hati-hati mereka. Justeru, saya pinta agar Allah jaga hati saya supaya berupaya mengislah diri dan komuniti masyarakat yang paling hampir dengan saya dengan cara yang paling lembut. Kerana, hanya itu yang mampu saya lakukan. Supaya hati saya tidak sakit, begitu juga hati mereka. Begitupun, tetap ada yang membenci dan tidak menyenangi saya. Saya redha. Itulah sahaja yang saya mampu pada ketika itu.


SYUKRU LILLAH...


Dan sepatutnya, saban hari dan waktu saya perlu melafaz syukur dan melakukan bakti terhadap Allah dan Islam sebagai manifestasi kesyukuran atas nikmat hidayah taufiq dan hijrah yang telah dianugerahkannya kepada saya. Tatkala, pada masa yang sama masih ramai insan-insan di sekeliling saya seakan jauh dan sirna daripada hidayah Allah swt. Masya-Allah.


Dan saya yakin, pasti akan ada dikalangan pembaca yang merasakan apalah perlunya saya menukilkan semua ini, orang lain pun ada juga pengalaman sedemikian, tapi tak kecoh pun...


Prinsip saya, ini blog saya. Dunia saya. Disinilah diari dan kompas hidup saya selain al-Quran dan as-Sunnah sebagai rujukan. Maka, terpulanglah kepada saya bagaimana mahu mencorakkannya. Paling penting, biarlah ia di atas landasan yang Allah REDHA. Insya-Allah.


Tiada apa yang perlu saya gusar dan takutkan melainkan Allah semata.


Saya menulis bukan untuk menghentam sesiapa (seandainya ada yang beranggapan demikian...). Sebaliknya, saya hanya menyampaikan tempias kebenaran yang sekian lama terbuku di hati. Tapi insya-Allah, ia tidak akan lagi menjadi seperti gunung berapi yang meletus dengan tiba-tiba dan mengharu-birukan dunia insan-insan disekeliling saya. Kerana insya-Allah, saya yakin dan percaya bahawa Allah telah memberi saya kekuatan untuk menenangkan lahar obor yang panas membakar dalam diri selama saya berusaha mengislah diri sebelum ini.


Insya-Allah, ia tidak lagi akan pecah dengan tiba-tiba. Sebaliknya, akal yang Allah anugerahkan dengan kelebihan rasionalnya ini akan saya manfaatkan dengan sebaiknya.


Kepada yang pernah menjadi mangsa sifat ammarah dan mazmumah saya, maaf zahir dan batin saya lafazkan. Dari hujung tudung, sehingga hujung kasut...mohon dimaafkan salah silap saya yang saya sedari mahupun tidak. Sesungguhnya, saya ini hanyalah insan biasa, tidak lepas daripada melakukan salah dan dosa.


Dan sesungguhnya, saya masih lagi belajar memperbaiki diri dan mencari hakikat diri. Hatta pada saat ini pun saya akui, masih ada sifat mazmumah dalam diri saya yang tersisa. Mohonlah sama-sama ditegur, dan dibantu. Moga rahmat Allah sentiasa memayungi.


Sememangnya, dulu lagi ingin saya nyatakan kemaafan, namun mungkin tidak semua yang dapat menerima mesej perdamaian ini, dan baru hari ini diberi kekuatan untuk menulis entri 'pengakuan berani mati' ini!


WalLAHu Taala a'lam....



Hari ini, saya menulis entri ini kerana:


1-Ingin mengingatkan diri saya bahawa saya pernah berhijrah, dan ujian-ujian yang pernah saya alami sebelum hijrah itulah yang sepatutnya menambah baik kematangan dan optimis saya untuk menghadapi hidup dan masa depan. OPTIMIS!


2-Saya mahu mengingatkan sahabat-sahabat seangkatan serta adik-adik yang saya kasihi LilLAHi Taala di SMA Al-Khairiah, Temerloh khususnya, serta sekalian muslim umumnya agar pasakkan kembali MATLAMAT UTAMA KITA MEMPELAJARI ILMU iaitu - MA'RIFATULLAH! Mengenal Allah!


Sepatutnya, semakin bertambah ilmu kita, maka semakin qarib/dekat hubungan kita dengan Allah. Bukan semakin menjauhkan kita daripada-Nya. Tidak kiralah ilmu apa sekalipun (duniawi @ ukhrawi), kerana...asas bagi semua ilmu tersebut datangnya daripada Allah Taala.


Mafhum hadith Nabi saw : Hikmah (ilmu) itu milik orang mukmin yang tercicir. Dimana saja kamu menjumpainya, maka kutiplah ia...


3-Belajar untuk kembali menulis seperti 'orang dewasa yang berwibawa'.


Sebab saya selalu membayangkan bagaimanakah nanti agaknya tanggapan anak-anak saya terhadap saya sebagai ibu mereka apabila mereka membaca blog saya? Lantaran itu, biarlah saya bermula kembali secara optimis memandang masa lalu dan masa depan. Mudah-mudahan anak-anak saya boleh berbesar hati dengan ibunya. Sebab, begitu jualah caranya saya memandang peribadi emak dan abah yang amat saya sayangi...(hehe, sory mak, abah, atas kenakalan anakmu ini!)


4-Saya mahu sahabat-sahabat saya, mahupun individu-individu yang pernah mengenali saya sebagai 'perahsia' dalam masa 4 tahun setengah belajar di IPIK ini kenal siapa saya sebenarnya. Saya, manusia yang lemah dan sentiasa belajar memperbaiki diri. Tolong sokong saya, dan doakan saya.


Bukan sengaja saya senyapkan diri dari berkongsi tentang diri, tetapi kerana memikirkan bahawa hati ini perlu dijaga. Bimbang amat sebenarnya jika bercakap mengenai diri, lantas terdetik penyakit-penyakit yang mengudiskan hati. Maka, akan berendam air matalah hati ini jawabnya. Sebab, itu kelemahan saya.


Tapi, atas kesedaran bahawa penting untuk saya menjadi diri saya sejujurnya, maka saya perlu belajar kembali untuk jujur mengajak orang lain kepada kebaikan, sepertimana saya pernah mengajak diri saya ke arah itu juga.


Mencontohi kejujuran peribadi seperti Prof Muhd Kamil, apatah lagi kekasih agung Rasulullah saw, amat terkesan buat hati saya. Betapa saya kagumi dan cintakan mereka KERANA ALLAH.


Sayu…Rindunya saya terhadap Rasulullah…




WALLAHUA'LAM...
Hanya Allah yang Maha Tahu.


Lailaha illa Anta Subhaanaka inni kuntu minaz zolimiin...
Fatub alaiyya ya Maulana innaKa Antat Tawwabur Rahiim...
La haula wala quwwata illa BilLAHil Aliyyil Adzim.

Moga Allah ampuni dosa saya ketika menulis artikel ini. Tidak lain saya menulisnya selain kerana ALLAH. Serta, untuk menyeru diri saya dan sahabat sekalian agar KEMBALI KEPADA ALLAH, KEAMPUNAN, dan KEREDHAAN-NYA. Insya-Allah.




Hamba Allah yang kerdil,

Mukhlisah Mutmainnah,
11am-3.39pm,
5 Nov 2009,
109 Damai, IPGM-K.I.K,
Kuala Lumpur.

Jumaat, 23 Oktober 2009

Memori...Al-Mukmin...1990-an!

BISMILLAH...
Wassolatu wassalamu ala Rasulillah...

Seinfiniti syukru LilLAH ats kurniaan Rahmat n inayah-NYA kpd kita still hingga kini...specially dlm 2 nikmat plg superb- IMAN n ISLAM!!

Kaifak sahabat2..? Doaku, moga kalian sentiasa dalam iman dan taqwa yang lebih baik kepadaNYA, insyaALLAH.

Wah,WINDUNYA NAK MENULIS...dah lama sepi cz lots work to do + server down.

Um,artikel ni dah dimulakan tadi...tapi tetibe lptp hbs batery...lost sume...hu. But its ok. Actually, ana nak share tentang samtg...



...........................................

Semalam, ana terjumpa dengan sebuah blog kepunyaan ex-senior ana zaman scul dulu. Seriously, she's nice person. I really miss her! Kak Sarah Shukor. [http://sarahshukor.com]

She's now a doctor. A MUSLIM DEDICATED DOCTOR!

I really miss her...so so much.

Membuka blognya, membuatkan ana terkenang memori semalam.

Belum lagi nak diceritakan tentang 'membaca blognya'...smemangnya mghidupkan spirit tarbiyah yang pasang surut menyubur di jiwa ini.

Ingat lagi memoir zaman kami sama2 bertatih menadah ilmu di Taman Ilmu dan Tarbiyah...Sek Ren Islam Al-Mukmin, Temerloh. Skgni dah tukar nama- 'Pusat Pengajian Islam Al-Mukmin'. Masa tu ana cuma sempat berada disana from standard 1-3 je. Tapi, sepanjang 3 tahun berada disana, ana rasa sangat seronok dan cukup bertuah coz ustaz ustazah kat situ baik2 belaka...siyes...baik giler!

Even ada yang garang cam Ustzh Zainab..he..dia ajar M3 dulu..takut woo..sape tak siap kerje dia, berdirila luar clas! Huhu..takutnye...malu la weh..reputasi tuh...dahle pengawas kan! Hu..tapi hamdalah la, seingat diri ini..rasenye prnah kena brdiri atas kerusi jela plg teruk..tupun in class. Um, even ustzh selalu wat muka tegas dengan student, tapi bila jumpa personal...nak2 plak skang...Ya Allah...baik gile...lembut je orangnya, betul2 berjiwa keibuan! Hu..

Dengan ketegasannya itulah membuatkan aku belajar erti kedewasaan dan hormat guru.

Selain tu, ada sorang 'Sir Ustaz' yang ana takkan sesekali lupakan die...Ust Man! Huhu...@ Ust Osman. Dulu ana sempat menadah keseronokan belajar bahasa omputeh daripadanya. Siyes, mmg best gile r kalo blaja dgn ust. Hampir stiap hari, setiap student yang ada class dengannya pasti akan menghitung2 hari and tak sabar2 nak tunggu ust masuk class! Hu..sampai tahap ade je bdk2 ni gado2 coz jeles ust puji /wat samtg yg appreciate stdnt tu.

Um...ana pon pnah rase gtu gak...jeles gile bile ust tnya khabar member kat sebelah...hu. Tp, cpt2 rational balek.."rilex..rilex..watpe nak jeles, kenela upgrade diri sndiri tok amik hati ust!" Heh...pemikiran aku mase zaman budak2 dulu...

Style ust mgajar pun...mmg memikat hati student r!

Faham2 jela if sebut perkataan 'durian' and 'rambutan' dlm bahasa omputeh camne... Habeh la kua sume slang2 american/ british dia tuh...dgn memek wajah yg melucukan tyme sebut perkataan2 tu..apalagi...1 clas pakat2 ketawa geli hati sebab terhibur! Hihi...Pandainyelah ust ambil hati murid dia...Thats y sume student sayang dia. Hu, windunya sume tu.

N a question 4 me - mampukah aku menjadi seorang guru seperti itu.............?

Um...mmg banyakla sweet memori dgn Ust Man kalo nak diceritakan...coz diala antara ust yg plg aku hormat and aku sayang...(Erk...xleh lari r dari nak bahasakan diri as 'aku' if citer pasal memori...heh... tp small matter je tuh kn..so, kite truskan imbasan eh...he..moh!)

Paling takleh nak lupe adlh 1 istilah yg telah mengangkat reputasiku di hadapan mata Teacher Lee (Cikgu B.I. yg garang n tegas amat2 tyme drjh 5 di SKBM-masetu aku dah pindah scul tyme naik drjh 4. Pindah ke Sek Keb Bndr Mentakab)..huhu...berbeza gile weh..BIAHnye!....................

Um, satu hari Teacher tanya apa translation tok 'beca' in english...1 class senyap..takde yg jawab ..aku pelek gak r..asal dorang tanak cakap eh..maka dgn sdkt keberanian yg Allah pnjamkan, aku pun angkt tgn...

"may i try to answer, teacher?"...

"Yes, what's it?"..soalnye tegas.

"Um, trishaw rider.."

Gulp.............teacher tengok muke aku serius je..cam nak telan! Hu...pastu dia ckp..."just trishaw." Aku pon sengeh je..sambil berfikir2..ape yg salahnye??...owh, then baru aku tau...trishaw rider tu mksdnye penarik beca. Hehe..segan gak clap.

Tp, aku senang hati n senyum je spnjg hari tuh cz dpt jawab soklan teacher tu...coz, aku masih SANGAT2 INGAT LAGI DENGAN AJARAN UST MAN PASAL TAJUK TUH! Huhu...aku really miss him dat tyme..

Hamdalah, after dat, Teacher Lee yang terkenal amat dengan ketegasannya itu slalu bagi peluang yg baik tok aku terus mencuba n upgrade potential in English n in leadership...in her class! Huhu...hamdalah...bangganya aku dengan tarbiyahmu dulu ya ustz...............!! Terkesan shgga ke hari ini.

Arigato ustz...ustzh...!! Really miz uall!!

After da kua dari Al-Mukmin, then aku dpt tau both them...[U. Zainab n U.Man] were married..owh...trkezut gak...sorang tegas, sorang lembut n menyenangkan.....tp, dah jodoh mreka kan...hehe...barokah la tu...Hamdalah, seronok je jmpa mreka after dat...ustzh pun da mula menzahirkan watak keibuannya...haha..bahgia aku dbuatnya...as ex-student mereka.

Um, byk ag nak ckp neh..tapi member nak guna lptp.
Hu, asalnya nak tulis abot Sis Sarah Shukor...
At last jadi cerita DEDICATED TO MY LOVELY TEACHER! Hu.. (^.

K r, insyllh continue len x. Hu...ADIOS!




SALAM...
24 OKT 09
12.37 am
DAMAI World!




Nota 1: Huhu...22 Okt 09 aritu bufday adik bongsu aku...ICHA yg ke 17!

Nota 2 : 25 Okt ni plak, bufday my lovely m0m!...tak smpt nak wat surprise ag...nak balek...hu..raikan mrka...tp, ada bbrp kekangan n tggjwb yg perlu diselesaikan dcni. xpe r, plg pntg...DOA! =)



Dedicated song for them;

SaNah HeLwAh Ya UkhTy...
SanAh HelWah yA UmmY...
SaNaH HelwAh ya HAbiBAty...,
SanaH hElWah t0 Y0uuuuu................


I MISS U n LUV U ALL SO MUCH DEAR!