Khamis, 3 Disember 2009

"MODEL HIDUP" Kita...

Islam memberikan “model hidup” untuk memperkata dan membumikan teori-teori kepimpinan yang hanya banyak diungkapkan oleh sarjana Barat secara teoritikal tanpa role-model yang hidup melaksanakan teori tersebut secara sempurna.


......


Jika mahu melihat pemimpin yang diuji dengan kesakitan yang sangat dahsyat dan baginda lolos dalam ujian aqidah perjuangan itu, kita ada model dari Nabi Allah Ayub alahissalam.


Jika mahu melihat pemimpin yang diuji dengan kekayaan yang melimpah ruah dan menguasai kerajaan dunia tetapi baginda lolos dalam ujian tersebut dan terus beriman kepada Tuhannya, kita ada model dari Nabi Allah Sulaiman alahissalam.


Jika mahu melihat pemimpin muda remaja yang diuji dengan godaan wanita kita ada model dari Nabi Allah Yusuf alahissalam.


Jika mahu melihat karakter pemimpin yang tegas dan keras pendekatannya, kita ada model dari Nabi Allah Musa alahissalam .


Jika mahu melihat karakter pemimpin yang sebaliknya sangat peramah, lembut hati termasuk kepada musuh, lihatlah kepada Nabi Allah Isa alahissalam.


Jika mahu melihat karakter pemimpin yang sanggup mengutamakan cinta Allah mengatasi cinta pada keluarga dan anak tersayang, kita ada model dari Nabi Ibrahim alahissalam.


Jika mahu melihat kesemua karakter kepimpinan para anbiya, lihatlah pada Nabimu Muhammad S.A.W."


~Pak Aminur, ESQ~



Tiada ulasan: