Sabtu, 20 Februari 2010

Ke Mana Kita Tumpahkan Cinta??

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Muhammad sallallaahu ‘alayhi wa sallam penghulu anbiya’ dan para rasul.

Saya menulis artikel ini ketika sedang berbual dengan ustaz Zulhazwan yang baru saya kenali semalam.Saya beruntung kerana dapat mengenali beliau yang isterinya sekarang sedang sarat mengandungkan anak sulung mereka.Kita doakan kesejahteraan beliau sekeluarga.Amiin..


LangitIlahi.Com



Pagi ini saya melawat ke laman web LangitIlahi.com.Sebuah laman yang temanya berbunyi Mari Menjadi Hamba dan -pada saya- pengendali laman berkenaan benar-benar berusaha ke arah temanya itu.

Nama pengendali laman itu ialah Asyraf Hilal,sebuah nama yang saya tertarik walaupun sebelum saya mengetahui apa-apa tentang dia.Dan apabila saya mengenali tulisan-tulisannya,saya benar-benar tertarik.

Terlebih pula saya memuji beliau(baca:tulisan-tulisan beliau).Namun bukan niat asal saya hendak memujinya.Tapi memandangkan sudah terlanjur menceritakan ini,maka di sini saya mengajak anda supaya berziarah ke laman beliau,langitIlahi.com.

Berkunjunglah,anda akan mendapat manfaat darinya.InsyaAllah.

Saya bercerita tentang beliau adalah kerana sebagai mukaddimah catatan saya pada kali ini.Hal ini demikian kerana tulisan saya pada kali ini adalah cebisan ilham daripada sebuah artikel beliau,Ekspedisi Cintaku.

PENGARUH CINTA


Tuan-tuan yang saya muliakan,

Terus-terang saya katakan,cinta sebenarnya sangat berpengaruh dalam kehidupan insan.Cinta telah membuat ramai manusia begitu komitmen untuk melaksanakan sesuatu perkara dengan penuh kesungguhan.

Sanggup bersusah-payah demi mencapai kehendak pihak yang dicintainya.

Kepuasan cintanya.

Cinta seorang lelaki kepada teman wanitanya mampu membawa lelaki tersebut hingga mencapai sesuatu yang selama ini tidak pernah dibayangkannya.Begitu juga sebaliknya.

Berita gadis yang membunuh diri akibat tewas dalam bercinta sudah terlalu sering kita terdengar.Yang lari dari rumah lantas mengikut pasangannya pula tidak perlu kita fikir,terlalu ramai!

Hanya kerana cinta manusia.

Namun ada pula cinta yang lain dari itu.

Iaitu cinta kedudukan dan kemahsyuran.

Contohnya?

Contohnya adalah yang selalu kita dengar dan yang sering kita bincangkan.Saya yakin,ramai dalam kalangan kita yang tanpa sedar ataupun dengan sedar selalu menjadi perbicangan dalam hidupnya adalah tentang ini.Iaitu tentang kedudukan dan kemahsyuran.

Sama ada kedudukan diri sendiri atau kemahsyuran orang lain.Hampir sama sahaja.

Golongan dewasa asyik dengan mencari kedudukannya,sedang kumpulan remaja pula sibuk
pada mencari kemasyhuran.Kedudukan dan pangkat supaya mereka dikenali dan dihormati.Kemasyhuran dan kemegahan supaya mereka dipuja dan digilai.

Bukankah ini yang membarah dalam masyarakat insan?

Tapi masih adakah juga cinta yang lain dari itu?

Jawapannya ada.

Iaitu cinta harta dan kemewahan.

Cinta harta juga tidak kurang hebatnya.Pernah anda mendengar dua orang yang berbunuhan kerana harta?

Tanpa berfikir panjang anda pasti akan menjawab ‘ya’ atau ‘pernah’.Kerana jawapannya memang harus itu!

Sudah terlalu ramai yang yang hilang nyawa atau mati hanya kerana harta.Yang memenuhi dada-dada akhbar kita sekarang,bukankah kebanyakannya tentang cinta harta?

Maaf.

Kita ini,manusia.

Saya menyebutkan contoh-contoh yang tidak enak ini kerana mahu mengatakan bahawa peranan cinta dalam kehidupan kita.Supaya dengan contoh-contoh yang dahsyat ini ia benar-benar membawa kepada makna bahawa cinta itu benar-benar memberi pengaruh yang besar kepada kehidupan manusia.

CINTA APA SEBENARNYA



Sebenarnya ada lagi perkara-perkara lain yang menjadi kecintaan para manusia ini.Namun di sini saya tidak mahu memfokus kepadanya kerana pada saya tiga jenis cinta inilah yang banyak terjadi.

Dan sebenarnya juga,cinta itu hanya menjadi benar apabila ia duduk di tempatnya yang benar.

Adakah saya bermaksud cinta-cinta di atas tidak benar?

Jawapannya ada pada anda.

Saya tidak mahu semberono mengatakan cinta-cinta itu tidak benar.

Boleh jadi cinta-cinta ini benar.Boleh jadi juga ia tidak pada tempat yang benar.Seperti yang saya katakan tadi,cinta itu hanya benar apabila duduknya di tempat yang benar.

Jadi apa cinta yang benar bila duduk di tempatnya?

Jawapan saya adalah kebanyakan cinta itu benar apabila ia sudah duduk di tempatnya.

Ini jawapan saya.Anda berhak untuk khilaf.

Namun izinkan saya menghuraikannya,walaupun seringkas ini.

Cinta pasangan itu boleh,tapi ia bersyarat.

Apa syaratnya?

Syaratnya pada saya,cinta pada pasangan itu adalah cinta yang dengannya kita peroleh rahmat.Cinta yang padanya kita mendapat berkat.Cinta yang melaluinya Tuhan berkenan melimpahkan maghfirah-Nya.

Pada saya inilah satu-satunya syarat yang paling utama.

Qiaskanlah syarat ini pada cinta pasangan,anak-anak,harta,pangkat,wang ringgit dan semuanya.

Maksudnya mudah,apa sahaja yang menjurus kepada syarat ini,maka bagi saya ia adalah benar.Jika tidak benar,masakan Allah berkenan melimpahkan rahmat-Nya.

Itu sahaja.

CINTA ALLAH





Namun anda rasa bagaimanakah untuk sampai ke situ?

Maksud saya bagaimanakah untuk mencapai cinta semua tadi yang padanya menarik pandangan Sang Pencipta?

Lalu mengubah cinta dunia yang kita pandang jelek menjadi cinta yang mulia.

Cinta yang murni.

Maka di sini saya memaklumkan.

Dengan kita mula mencintai-Nya,maka kemudiannya kita akan tahu bagaimana untuk meletakkan semua cinta tadi di duduknya yang benar.

Cinta Allah yang dengannya kita akan tahu bagaimana untuk meletak cinta pasangan kita.

Kerana dalam syariat-Nya yang syumul,telah diterangkan caranya.

Iaitu dengan jalan yang halal.Selagi belum halal,cinta itu itu tidak benar.

Jangan percayakan cinta itu.Jangan beramal dengannya.Kerana ia cinta yang tidak benar.

Ia boleh menarik murka-Nya.

Begitu juga cinta kedudukan.Ia boleh menjadi modal besar dalam meraih redha-Nya.Katakan saja,dengan kedudukan yang seseorang miliki,dia mempengaruhi manusia lainnya supaya turut sama mencintai Allah.

Bukankah dengan kedudukannya itu manusia lebih dekat untuk menerima berbanding dia hanya manusia yang tidak langsung dipandang?

Tuan-tuan,

Begitu jugalah kemasyhuran,pangkat,harta,keturunan dan apa sahaja yang kita cinta.Asal sahaja cinta kita itu kerana-Nya,maka itulah duduknya yang benar.

JUJURLAH,KE MANA KITA TUMPAHKAN CINTA



Jadi seperti yang saya katakan tadi,cinta itu pengaruhnya besar.

Jika pengaruhnya tidak sebesar mana,maka ia bukan cinta seperti yang saya katakan tadi.

Makanya saya mengajak diri berfikir dan merenung,saya ini pada apakah yang saya sedang tumpahkan cinta saya sekarang?

Pada wanitakah?

Pada hartakah?

Pada kemasyhurankah?

Jawabnya.

Wahai diri,

Jujurlah.

Apakah yang memberi pengaruh dalam kehidupan kamu.

Maka di situ lah yang sedang kamu tumpahkan cinta kamu sekarang.

Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: Kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).(Surah A-li 'Imraan,Ayat:14)

Wallahu’alam


ADAKAH ANDA SETUJU DENGAN SAYA??

Tiada ulasan: