Ahad, 4 Julai 2010

Monolog Hati...SAUDARA vs UKHWAH??

Salam muhasabah..

Saya sangat sayangkan adik saya. Sangat sayangkan dia kerana jiwa kentalnya, semangatnya, dan kesungguhannya dalam melakukan tiap keputusan dan tindakan. ~Maaf, memang kurang wajar untuk membesarkan makhluk, melainkan sepatutnya HANYA ALLAH sahajalah yang WAJIB DIBESARKAN.

Tapi, malam ini saya tidak mampu lagi menahannya...~menahan perasaan ini daripada mengatakan bahawa "angah, akak sangat sayangkan awak!"

Bertambah-tambah rindu saya terhadapnya sementelah membaca cerpen yang dikarangnya bertajuk ~"KHAIRU AMNI"~

(..Air mata saya masih tidak henti-henti mengalir tika ini -setelah membaca cerpen tersebut, kerana di dalamnya ada spirit yang mengalir dari jiwa kami, dua beradik...dan saya rasa berada terlalu dekat dengannya sekarang.)


Mungkin ada sahabat-sahabat yang hairan, mengapa saya menyatakan kerinduan ini di dalam catatan peribadi blog saya. Apakah perlu ini semua?? TTak lama lagi dia baliklah ke Malaysia kan??

Sebenarnya, bukan kerana telah lama tidak bertemu setelah beliau menyambung pengajian selama dua tahun di Universiti Yarmouk, Jordan. Tidak! Tetapi sebetulnya, saya cemburu! Ya, cemburu!

Sangat cemburu dengan persahabatan yang terjalin antara dirinya dengan sahabat qaribnya yang digelarnya 'sahabat from Allah'. ~Mungkin ada yang kenal. Walaupun saya tidak pernah menzahirkan kata-kata ini terhadapnya, dihadapan mereka, namun setiap kali saya bersama mereka, saya jadi cemburu!

Masakan tidak saya cemburu! Saya kakaknya. Hidup bersama, susah senang bersama selama hampir 21 tahun. Tapi, kewibawaan saya sebagai seorang kakak menjadi tercabar tatkala Allah mempertemukannya dengan saudara 'kembar'nya itu! Dia seolah-olah ditarik jauh daripada saya...tiap ketika, masa, dan tempat, pasti mereka ada berdua! Memburu ilmu -bersama, mengembara untuk ma'rifatulLAH -bersama, berkelana mencari pengalaman hidup -bersama, makan, minum, tidur, berkongsi suka duka......semuanya BERSAMA! Hampir lima tahun saya menyimpan rasa.

Astaghfirullah...

Namun jangan bimbang, cemburu saya itu bertempat.

Walaupun saya sangat cemburu dengan keakraban mereka, namun saya sangat sayangkan mereka, kedua-duanya. Ya, tidak sangsi lagi, kedua-duanya adalah adik-adik yang sangat saya kasihi.

Semuanya kerana, ALLAH!

Saya redha dengan percaturan Allah ke atas hubungan kami yang terjalin disebabkan pertalian darah ini. Kerana saya amat maklum, apabila kita berada di atas jalan dakwah, pasti akan Allah hadirkan seorang sahabat yang akrab dengan jiwa kita, lebih daripada saudara kandung sendiri! Saling menjadi pakaian antara satu sama lain. Dalam banyak situasi, masa, dan ketika, pasti kita akan berada bersamanya, melebihi waktu yang kita peruntukkan bersama ahli keluarga kita.

Persaudaraan seperti itu sebenarnya adalah manifestasi 'UKHWAH KERANA ALLAH'.

Lebih manis, apabila ia terbina di atas jalan dakwah dan tarbiyah, demi sebuah perjuangan ~mengagungkan syiar Allah!

.............


Alhamdulillah, saya sudah lega sekarang. Maaf dipinta andai ada yang terguris hati dengan nota hati saya kali ini. Saya menulis untuk menstrukturkan kembali view saya terhadap kehidupan. Ya, bait-bait terakhir ayat saya itulah sebenarnya merupakan pandangan saya dalam menilai sebuah keakraban perhubungan.

UKHWAH itu indah... bila bertemu dan berpisah, KERANA ALLAH!




Akhir kalam, segala yang baik datangnya daripada ALLAH. Yang lemah adalah kerana daifnya diri saya selaku insan biasa yang tak lepas daripada salah dan dosa. Astaghfirullah saya pohonkan.

Buat angah and ur 'sahabat from Allah', serta semua sahabat dan sahabiah saya yang turut sama berada di atas jalan Allah, ingatlah bahawa sesungguhnya....


"HIDUP INI INDAH, JIKA SEGALANYA KERANA ALLAH!" ^.^
~Teruskan Perjuangan!!


Yang merindui sahabat2 seperjuangan,
Mukhlisah Mutmainnah,
IPG Ilmu Khas,
4 Julai'10,'
1.15 a.m.

Tiada ulasan: