Khamis, 18 Jun 2009

TAJDID IMAN...RAHMAT MENCURAH BAGI MUSLIM BERTAUBAT


Bersama Dr Juanda Jaya



MINGGU lalu kita membahaskan mengenai sifat takut (khasyah) kepada Allah SWT. Dalam ruangan kali ini kita sempurnakan dengan sifat harap (raja’) kepada Allah SWT. Dua sayap iaitu sayap takut dan harap membolehkan mukmin sampai ke puncak pendakian menuju Allah SWT. Jika salah satu sayapnya patah, dia tidak akan sampai kepada matlamatnya.


Raja’ atau harap kepada Allah SWT membawa maksud perasaan tenang dalam diri ketika menanti sesuatu yang disukai selepas melakukan ikhtiar dengan penuh kesungguhan manakala lawan raja’ ialah 'berangan' menanti sesuatu yang disukai tetapi tidak ada usaha untuk merealisasikannya.

Dalam hal ini, Allah Taala menyindir mereka yang hanya berangan tanpa usaha dengan firman-Nya yang bermaksud: “(Pahala daripada Allah) itu bukanlah menurut angan-anganmu yang kosong dan bukan pula menurut angan-angan Ahli Kitab. Barang siapa yang mengerjakan kejahatan, nescaya akan diberi balasan kejahatan.” (Surah Al-Nisa’, ayat 123)


Harapan kepada Allah SWT adalah ubat penawar bagi orang yang menderita sakit putus asa daripada rahmat-Nya.
Sakit ini dialami orang yang terlanjur berbuat dosa. Saat bermaksiat manusia mudah berputus asa, akhirnya ia tenggelam dalam dosa hingga ke hujung nyawanya.

Padahal Allah Maha Pengampun dan Penyayang, iblis sudah menutup jalan menuju harapan kepada Allah SWT di dalam hati orang yang pesimis. Jika manusia memiliki dosa hingga sepenuh langit dan bumi kemudian jatuh setitis harapan ke dalam hatinya kepada Allah Taala, nescaya akan terhapus segala dosa itu atas kehendak–Nya.

Allah Taala berfirman di dalam hadis qudsi yang bermaksud: “Wahai anak Adam, sesungguhnya jika kamu semua masih berdoa dan berharap kepada-Ku, nescaya Aku akan mengampuni kamu tanpa Aku peduli atas dosa-dosamu.” (Hadis riwayat Al-Tirmizi)

Sesungguhnya hati boleh rasa berapa jauh jarak antara kita dengan Allah Taala. Apabila iman lemah dan lalai, kemudian cuba melakukan dosa yang ringan hingga akhirnya terjerumus ke dalam dosa besar.

Melawan kesakitan batu tajam yang menghiris tapak kaki seraya merintih kepada Allah SWT, “Masih adakah keampunan-Mu untukku, Wahai Yang Maha Penyayang? Dan jawapannya, Allah SWT berfirman dalam hadis qudsi yang bermaksud: “Aku menurut sangkaan hamba-Ku”. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim). Maka berharaplah dengan pengharapan yang baik kepada Allah SWT. Tiada sangka buruk atas segala takdir-Nya dan bersedia memperbaiki keadaan dengan kekuatan iman kepada-Nya.

Rasulullah SAW menghiburkan hati umatnya yang berdosa supaya mereka tidak cepat menyerah dan bersedih dengan dosa yang dilakukan. Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Demi yang diriku ada di tangan-Nya, seandainya kalian tidak berdosa, tentu Allah akan mematikan kamu, lalu datang segolongan orang yang berdosa dan mereka memohon ampun dan Allah mengampuni dosa-dosa mereka.” (Hadis riwayat Muslim)




Jenis harapan kepada Allah Taala:


l- Harapan taubat. Sentiasa yakin Allah SWT menerima taubat dan amal kita.

Sungguh rugi orang yang tidak beristighfar padahal Allah Taala pasti
mengampuninya. Ibnu Mas’ud pernah berkata, dulu ada seorang lelaki telah mencium seorang wanita. Lelaki itu datang kepada Rasulullah SAW dengan harapan dosanya dapat diampun. Maka turunlah ayat al-Quran yang bermaksud: “Dan dirikanlah solat pada kedua tepi siang dan pada bahagian permulaan malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan baik itu menghapuskan kejahatan.” (Surah Hud ayat 114).

Kemudian lelaki itu bertanya kepada Rasulullah SAW: “Apakah ayat ini hanya untuk aku sendiri ya Rasulullah?” Rasulullah SAW bersabda: “Bagi seluruh umatku (yang berdosa)”. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Jika kita berdosa, tidak kira dosa yang ringan sekalipun, perkara pertama mesti dilakukan ialah jangan putus asa daripada rahmat dan ampunan Allah SWT. Kemudian bertaubatlah dengan cara melakukan ibadat seperti solat, sedekah, puasa dan sebagainya.

Tiada dosa yang tidak diampunkan Allah Taala. Tetapi mengapa lidah terasa berat mengucap lafaz istighfar, pada hal Rasulullah SAW mengajar kita untuk
menyebutnya paling sedikit 70 kali sehari.

Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah SWT mendekatkan seorang mukmin lalu meletakkannya dalam naungan-Nya dan menutupinya. Kemudian Dia berfirman: Tahukah kamu dosa ini dan ini? Orang itu menjawab: “Ya, saya mengetahuinya, wahai Tuhanku.” Hingga ia mengakui semua dosanya dan merasa bahawa dirinya pasti binasa kerana dosanya itu. Allah SWT berfirman: Aku telah
menutupinya terhadapmu sewaktu di dunia dan Aku mengampuninya bagimu pada hari ini. Lalu diberikan semua catatan amal kebaikannya.” (Hadis riwayat Al-Bukhari)


2- Harapan berjumpa.

Merindukan perjumpaan dengan Allah Taala, syaratnya termaktub dalam surah Al-Kahfi, ayat 110 yang bermaksud: “Barang siapa yang mengharapkan perjumpaan dengan Tuhannya maka hendaklah ia mengerjakan amal salih dan jangan mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya.”

Orang yang sudah lama pergi meninggalkan keluarga, bermusafir ke negeri yang jauh demi mencari rezeki, pasti berasa rindu dengan kampung halaman sendiri. Apabila tiba masanya pulang ke pangkuan ayah bonda, tidak sabar hendak berjumpa hingga tidak lena tidur malam menunggu datangnya pagi.

Begitu pula keadaannya bila orang beriman sudah sampai pada tahap bergantung hati kepada Allah Taala.



Kadang2 Allah patahkan hati kita untuk selamatkan jiwa kita... DIA patahkan hati kita untuk membuatkan hati kita bersemangat... DIA memberi kita sakit supaya kita menjadi kuat... DIA memberi kita kegagalan untuk membuatkn kita rendah diri... DIA menghantar penyakit supaya kita boleh belajar menghargai segala nikmat yang diberi oleh-Nya......hayatilah pemberian dr ALLAH S.W.T..


LAHAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH...

Tiada daya dan Kekuatan Melainkan
Dengan Kekuasaan
Allah Yang Maha Tinggi Dan
Maha Berkuasa Besar .

Tiada ulasan: