Ahad, 9 Mei 2010

Memori..1st Praktikum di SKPK Ipoh

Ya ALLAH, Rindunya aku pada mereka...
Buat warga SKPKI, ini kenangan dari kacamataku buat kalian..;)


1st Praktikum,

Semester 5,
1 bulan,

SKPK Ipoh, Perak...
Ni murid tahun 1..sy sdg memerhatikan P&P guru subjek ajar PAI pada mereka... coz sangat2 ingin ajar murid pekak tentang Islam, tp pengalaman x de...dats y byk buat pemerhatian drp pengajaran guru.

Alhamdulillah, byk bnda baru yg dipelajari..
Apa namanya ya..?? huhu..sory my dear, ustazah lupa namamu. She's quit intelligent! Sangat suka belajar agama!..he. Blkg tu, BBM reka sendiri.. Alhamdulillah, bolehla melukis skt2..

Yg 2 org ni tahun 1. Suka sangat menyakat and gaduh2. Tp, bila bab bergambar...posing mengalahkan aktor! Terus akrab! Hurm..


Haa..yg ni murid prasekolah. Sorang muka Korean, sorang lagi muka Hindustan! Hee..amacam? Cute kan..Dorang tgh explore science. Sgt teror bab2 ICT nih!


Yg ni tahun 4..1st time kena relief clas Agama utk mrk. Masa tu juz terfikir nak ajar mrk ttg benda ni jee....-->

Ahaks...bertuah punye ustazah, kan! huhu..otak tarbiyah ikut silibus Quran. X ikut silibus KPM pun..hu.

Err..tgokla imaginasi anak muridku ini..
..."Ustazah, malaikat macam mana ye?..." Allah! um..cane lak sy nak gambarkan malaikat ea? hu...


Um..salah 1 faktor yg mmbuatkan saya jatuh cinta dgn SKPK Ipoh adalah krn..view nya..sgt harmoni..damai amat! Yalah, mana nak cari sekolah berlatarkan gunung-ganang dengan kabus di awal paginya..Subhanallah..indah..mmg indah..

..........


Untuk kesekian kalinya sy diminta menabur khidmat utk rumah kuning...start drp msuk IPIK, tahun persediaan lg dah tercebur tok wat props2 rmh kuning nih..biasaya mmg rezeki nak menang..he, Alhamdulillah, tu yg tmbh spirit cintakan kuning tuh.., mmg sgt suka!

Warna semangat n motivasi...
Ahaks...Maha'king' dan rakyat jelatanya sedang disiapkan..

Yeah...terbaikk!! he..akhirnya bergelar juga JOHAN perbarisan + johan keseluruhan!..Alhamdulillah..
&
astaghfirullah atas keseksian Ratunya itu..hu..sy tak bersubahat!...tergamam gak. hu.



Cute dolphin ni kan...ni idea Cikgu Adham n Cikgu Zul la ni..;)


Haa..bwh ni plak acara clas Multiple Disabilities..


...Hurm..yg ni plak clas tahun 3 yg banyak kuhabiskan masa mengajar BM dgn mrk...

Yg rasa syahdu sgt tu bila murid pandai dlm clas ni dat is 'Solehah' (pengawas tu) menangis seminggu lebih awal bila tahu praktikum kami akan berakhir...masyaAllah.. punyalah tragis tangisannya sampai cikgu subjek lain x blh nak mgajar cz dia jz menangis..n menangis je...mmg terible.

Bila cikgu2 tanya dia: "kenapa menangis..??"..
Jawabnya: "Cikgu Ina dah nak pindah...nanti x jumpa dia lg.."

Huhu..sampaikan ada PPM terpaksa jmpa sy di hostel ptg tu n minta pujuk... ALLAHU ALLAH...syahdu betul!


Then, i've got an idea!.. Sy bg dia pocket book brtjuk 'Pesonanya MALU'..n dihadiahkan agar dia berjaya menjadi 'A Solehah Woman' 4 one day..persis namanya! insyaALLAH.


Solehah, Besar harapanku padamu wahai anak didikku...


..Dia cerdik, sopan, berpengaruh, tapi saya sangat berharap agar dia tidak meneruskan karier sampingannya pada waktu itu, iaitu menjadi penari sekolah!..huhu.


ALLAHU ALLAH...bittaufiq wan najah dear!

Lunakkanlah hatimu pada perjuangan Islam, anakku..
Jgnlh tangisan itu terhenti hanya kpdku, gurumu...yg cumalah hamba Tuhanmu jg...

--> Sedih, mmg sedih. Apapun, sy sgt yakin n percaya bahawa semua itu percaturan Allah. Bila hati kita bersih, murid akan mudah dengar ckp kita, ikut tindak-tanduk kita. Berusahalah utk TIDAK menjadi guru yg 'cakap tidak serupa bikin..'


Cikgu2 ramai yg ckp pada kami (guru2 praktikum).."wah! baru sebulan korang kat sini..tp, dahsyat betul penangan yg budak2 ni terima..!" hehe..mulut tersenyum, tapi dlm hati, saya balikkan semuanya pd ALLAH.

...Lambaian terakhir dr mereka...ALLAH..sedih sungguh!

Allah je yg tahu betapa pilunya hatiku tika itu. Terpaksa jua berpisah dgn mrk.


Yg mnybbkan aku plg sedih nak pisah dengan mereka tu sebab...nak handle + tarbiyah class mrk ni bkn senang. Boleh tahan mencabarnya.

Chinese girl tu asalnya ialah murid yg paliingg degil + nakal + keras kepala + budget best. Fine!


Then, bila sy ajar murid lain, saya dinasihatkan oleh guru subjek agar kenakan 'time out' (pengasingan) kpdnya. So, bila dia tgok kwn2nya sgt seronok n terhibur ketika P&P, barulah terhegeh-hegeh datang kat saya..minta nak belajar! Heh..kalau sblm tu...pandang saya pun xnak! hehe..lucu rasanya..


Alhamdulillah, Byk memori suka duka ajar mrk...smpaikan tiap malam buat solat hajt mohon Allah lembutkan hati mereka, mudahkan saya mengajar n beri kefahaman utk mrk belajar.

Syukur...MMG ALLAH IZINKAN ITU BERLAKU.
Alhamdulillah...




Oklah, kita sambung lagi nanti ya, insyaALLAH.


Buat warga SKPK Ipoh...I really miss u all!

Siru ala barakatillah!



Anak Didik Rasulullah:

Mukhlisah Mutmainnah,

Teratak Damai,

10 Mei 2010,

3.55 am.



~Ya Allah, berilah aku kekuatan menjadi seorang Murabbiyah yg bagus untuk anak2 didikku nanti...hamba pohon padaMU Ya Rabb, jgnlah sampai sifat mazmumahku menjadi hijab drp sampainya ilmu yg bermanfaat kpd mereka...dan jgnlah sampai mazmumahku merosakkan insan lain...Astaghfirullah...ampuni aku Ya Rahman Ya Rahiim...Berilah kami hidayah dan TaufiqMU, ALLAH..~

1 ulasan:

ibnihilmi berkata...

Syabas :)
Bila akk sendiri mengajar budak masalah pendengaran terasa diuji betul. Haha..
Sebelum ni biasa dengan budak LD je. Huhuhu..Banyak benda berlaku dalam masa kurang 5 bulan lepas posting ni. Sabarrr jela...