Sabtu, 28 Mac 2009

8 dalil, mengapa kami membantah PPSMI?

Nukilan Oleh Mujahid Siber 5487
Thursday, March 5, 2009


Mengapa kita perlu mempertahankan Bahasa Melayu? Mengapa kita perlu bersusah-payah memperjuangkan Bahasa Melayu? Dan Mengapa Kita Perlu Membantah Penggunaan Bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains dan Matematik?


Segala persoalannya akan kita ketahui dalam ruangan ini . Namun demikian saya bukanlah orang yang pakar untuk membicarakan isu ini.



Saya sekadar mengeluarkan hujah-hujah yang telah dikemukakan oleh pejuang-pejuang Bahasa Melayu di tanahair kita yang tercinta ini.

Justeru saya ingin mengambil kesempatan yang ada ini untuk berkongsi hasil pembacaan dan perkongsian ilmu saya dalam program Kupasan Buku yang dianjurkan oleh Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya pada hari Rabu: 18 /2/2009 bersamaan 22 Safar 1430H yang lalu dengan para pengunjung lawan sesawang mahasiswakini.com ini.

Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Pengantar Sains dan Matematik: Mengapa Ditentang? Soalan Yang Selalu Ditanyakan

1. Ditulis oleh Prof. Emeritus Abu Bakar Abd. Hamid, salah seorang ahli Kumpulan Prihatin.
2. Dalam makalahnya, beliau menjawab lapan soalan yang sering ditanyakan kenapa tindakan mengetepikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar pendidikan adalah bertentangan dengan apa yang diperjuangkan.
3. Bentuk-bentuk soalan yang diajukan dan jawapan yang diberikan oleh Prof:-

Soalan 1: Mengapa pejuang bahasa dan ramai intelek menentang usaha kerajaan dalam PPSMI ini?

Jawapan: Tiada seorang pun golongan di atas menentang usaha meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris bahkan mereka lebih fasih berbahasa Inggeris. Mereka hanya mahu kedudukan bahasa Melayu dipelihara, dipupuk dan dijadikan bahasa ilmu, bahasa moden di Malaysia.

Soalan 2: Bukankah perubahan ini melibatkan 2 mata pelajaran sahaja iaitu Sains dan Matematik?

Jawapan: Tanggapan ini mengelirukan kerana mulai 2003,pelaksanaannya dijalankan serentak di darjah satu Sek. Rendah, tingkatan satu Sek. Men, dan Matrikulasi/Tingkatan VI Bawah. Menjelang 2008, BI menjadi bahasa pengantar utama dan bahasa Melayu menjadi bahasa sampingan di peringkat sekolah dan IPT.

Soalan 3: Bukankah kelemahan pelajar Melayu dalam BI suatu kenyataan? Ramai pelajar U sukar membaca bahan BI? Bagaimana hendak mengatasi masalah ini?

Jawapan: Jika masalah penguasaan BI , carilah jalan menguasai BI bukan libatkan mata pelajaran Sains dan Matematik. Tumpukan kepada kemahiran membaca, kemudian mendengar. Kemudian peringkatkan bahan bacaan seterusnya menguasai kemahiran yang lain.

Soalan 4: Apa salahnya mencuba cara baru (PPSMI)? Bukankah dengan ini pelajar akan menguasai kedua-dua mata pelajaran sekaligus?

Jawapan: Bahaya kaedah cuba-cuba atau dalam BI ‘trial and error’ kerana ia melibatkan generasi manusia. Ditakuti anak-anak yang diharapkan dapat menguasai Sains dan Matematik dan memperbaiki BI, menjadi merosot ketiga-tiga subjek tersebut.

Soalan 5: Kalau begitu kita tidak bolehlah membawa suatu perubahan sedangkan cara yang sedia ada ternyata tidak berhasil?

Jawapan: Kita boleh sahaja mencuba kaedah yang baru. Tetapi perlu faham kenapa kaedah pertama gagal. Sehingga kini belum ada bukti dari mana-mana pelusuk dunia, mengajar Matematik dan Sains dalam bahasa kedua lebih berkesan daripada mengajarnya dalam bahasa pertama.

Soalan 6: Apakah salahnya kalau kita tukar sahaja bahasa pengantar di sekolah dan di IPT kepada bahasa Inggeris? Apa ruginya orang Melayu? Bukankah kita sedang menghadapi globalisasi?

Jawapan: Langkah pertama, mesti faham apa makna dan implikasi globalisasi itu; baik buruknya. Seterusnya dalam mendepani arus globalisasi, kita mesti mempertahankan keperibadian,identiti, nilai-nilai murni, budaya dan bahasa kita.

Soalan 7: Baru-baru ini Kerajaan Negeri Selangor telah mengadakan tindakan proaktif dengan mendedikasikan hari Khamis sebagai Hari Bahasa Inggeris. Apakah ini satu langkah yang bijak?

Jawapan: Rujuk akhbar The Star, 30 Jun 2002. Pada dasarnya usaha meningkatkan bahasa Inggeris itu baik, tetapi fokusnya telah menyimpang jauh. Perkara yang perlu ditekankan ialah kemahiran bertutur.

Soalan 8: Apakah keadaan ini mempunyai dampak yang lebih meluas dari segi kedudukan bahasa Melayu di negara ini? Bagaimana dengan jaminan pemimpin-pemimpin kita bahawa kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan tidak akan terjejas?

Jawapan: Dampak yang jelas ialah bahasa Melayu tidak lagi menjadi bahasa sains dan teknologi maklumat. Bahasa Melayu akan menjadi bahasa pasar sahaja.

http://mahasiswakini.com/

Tiada ulasan: